"Dzielmy się wiarą jak Eucharystycznym Chlebem"
Ostatnim, choć zapewne dla uczestników Mszy Świętej mało widocznym
gestem przed przyjęciem Komunii Świętej jest rytuał łamania
Chleba Eucharystycznego, czyli Hostii , przez kapłana.
W tym czasie śpiewa się lub recytuje błaganie " Baranku Boży" .
Obrzęd powyższy jest zakorzeniony w tradycji Ostatniej Wieczerzy.
W czasie każdej żydowskiej Uczty Paschalnej dzielono się połamanym
(a nie pokrojonym nożem) chlebem. Chrystus nawiązał do tego zwyczaju, lecz nadał mu nowy wymiar.
Poprzez gest dzielenia jednego chleba i obdarzania jego kawałkami obecnych apostołów, Jezus plastycznie pokazał, że my wszyscy
tworzymy jedno Ciało Chrystusowe, czyli Kościół . Tak to zresztą rozumieli pierwsi uczniowie Chrystusa. Św. Paweł Apostoł
upominał mieszkańców Koryntu: "Czyż chleb, który łamiemy, nie jest udziałem w Ciele Chrystusa? Ponieważ jeden jest chleb,
przeto my, liczni, tworzymy jedno Ciało. Wszyscy bowiem bierzemy z tego samego chleba" .
Łamanie chleba i podawanie go obecnym było w starożytności chrześcijańskiej znakiem rozpoznawczym Mszy Świętej.
Jedno z najstarszych określeń Eucharystii to właśnie "Łamanie Chleba" . Księga Dziejów Apostolskich, opisując życie
pierwotnego Kościoła w Jerozolimie, mówi, że: "uczniowie trwali w nauce apostołów i we wspólnocie, w łamaniu chleba" .
Gdy Kościół zaczął się rozrastać i zaczęto (od IX wieku) ze względów praktycznych stosować we Mszy Świętej małe chlebki,
czyli komunikanty, zachowano jednak zwyczaj łamania dużej Hostii celebransa ze względu na jego głęboką
symbolikę religijną . Przecież łamanie Chleba Eucharystycznego to nie podział , w sensie różnienia się czy oddalenia.
Przeciwnie! Chodzi tu o jedność w Chrystusie wszystkich obdarowanych cząstkami Chleba Eucharystycznego.
Podczas łamania Hostii przez celebransa śpiewa się trzykrotne wezwanie "Baranku Boży".
Już starotestamentalny prorok Izajasz w swej wizji nazwał przyszłego Mesjasza "barankiem prowadzonym na rzeź".
W Nowym Testamencie ewangelista św. Jan przytacza nam świadectwo św. Jana Chrzciciela o Jezusie. Gdy spotkał Chrystusa,
tak o Nim powiedział: "Oto Baranek Boży, który gładzi grzechy świata" . Baranek ofiarny, spożywany jako główne,
symboliczne danie w czasie żydowskiej Uczty Paschalnej (zatem także Ostatniej Wieczerzy), zawsze w Kościele jednoznacznie
utożsamiany był z umęczonym Chrystusem - Barankiem wielkanocnym. Zwrot "Baranku Boży" zastępuje więc imię
Jezusa Chrystusa . Do obrzędu łamania Chleba Eucharystycznego przez celebransa należy też mało widoczny,
ale ważny gest włożenia do kielicha odłamanej części Hostii na znak zjednoczenia Ciała i Krwi Pańskiej
w dziele zbawienia. Symbolizuje on zarazem fakt zmartwychwstania, czyli połączenia ciała i duszy Chrystusa,
oraz jedność ludzkiej i boskiej natury w Chrystusie.
21/1/2016