Uczestniczę w liturgii Mszy Świętej - ale czy w pełni?
Ojciec Święty Paweł VI uczył, że nie człowiek
istnieje dla liturgii,
lecz liturgia dla człowieka
. To
nie Bóg potrzebuje liturgii, lecz człowiek
.
To ja mam
osiągnąć zbawienie, czerpiąc z nadprzyrodzonych
darów łaski,
jakie niesie w sobie liturgia w swoich
rozlicznych celebracjach.
Owo "czerpanie"
oznacza uczestniczenie w liturgii.
Sens uczestnictwa
objaśnia już samo jego słowne brzmienie.
Każdy z nas
ma rozpoznać, zwłaszcza w celebracji eucharystycznej,
swoją "część", ma do celebracji wnieść
lub zabrać z niej ze sobą swoją "część".
Takie rozumowanie dotyczące Mszy Świętej w niczym nie
narusza jej istoty. Ona dokonuje się dla nas.
Celebracja
mszalna jest bowiem zawsze uobecnianą ofiarą Chrystusa, jest rozwinięciem Jego słów i gestów z Wieczernika,
jest dziękczynieniem Bogu Ojcu za dar Syna itd.
Równocześnie nam, obecnym na Mszy Świętej, sama
bierna, milcząca postawa NIE przystoi!
.
Człowiek
rozumny, prawdziwie wierzący, który dobrowolnie
przyszedł na zgromadzenie liturgiczne, wie, choćby
intuicyjnie,
że zbawienie dokonało się wprawdzie bez
nas, bo łaska zawsze rodzi się bez nas, ale zamiera,
jeśli zabraknie naszego udziału.
Aby dobrze,
właściwie, czynnie, świadomie i w pełni uczestniczyć
w celebracji eucharystycznej,
należy spełniać
następujące warunki
:
rozumieć liturgię - czyli uznać, że
najważniejszym celebransem jest sam Chrystus, a nie
kapłan.
To Jego obecność pod postaciami chleba i wina
jest istotą Mszy Świętej. To Jego słów słuchamy,
przed Nim klękamy,
to Jego testament z Wieczernika
realizujemy.
umieć współdziałać - słowem i czynem
możemy być "współtwórcami" celebracji
mszalnej.
Mogą to być zwyczajne dialogi z celebransem,
odpowiedzi na jego wezwania, wspólna recytacja Wyznania
wiary,
hymnu Chwała na wysokości Bogu itd. Bardziej
zaangażowanym współdziałaniem jest przystępowanie do
Stołu Pańskiego.
umieć milczeć - milczenie w liturgii nie
jest przerwą, jest dynamiczne, to indywidualna
współpraca z poprzedzającymi je słowami
czy akcją
liturgiczną. Czas krótkiego milczenia przed aktem
pokutnym to okazja, by przyznać się do swej
grzeszności.
Podczas krótkiej pauzy po homilii możemy
zatrzymać dla siebie jakąś myśl, przesłanie, po
swojemu "dokończyć" wysłuchane kazanie.
Jakże ważne jest także dziękczynne, indywidualne
milczenie po przyjęciu Komunii Świętej!
śpiewać - śpiew w czasie Mszy Świętej
to także modlitwa, jedynie w innej formie, bardziej
uroczystej i niekiedy bardziej
radośnie wykonywanej.
Barwa, tonacja, wysokość, długość i natężenie
dźwięków płynących z różnych ust tworzy harmonię
i jest pięknym znakiem wspólnotowej modlitwy. Czy
człowiek wierzący może przyjąć postawę niemego
obserwatora
w czasie liturgii mszalnej? Wymówką nie jest brak talentu muzycznego, bo jeżeli wstydzisz się śpiewać Panu Bogu, to znaczy,
że wstydzisz się Jego samego.
Jak zbudowana jest Msza Święta?
Cała celebracja mszalna, jakkolwiek wyodrębniamy w
niej
cztery zasadnicze
części, stanowi jeden,
niepodzielny akt kultu, który obejmuje liturgię słowa,
jak też liturgię eucharystyczną.
Pierwsza część, czyli obrzędy wstępne,
ma charakter wprowadzenia
i przygotowania. Składa się
na nią śpiew na wejście, ucałowanie ołtarza
oraz pozdrowienie
zgromadzonych wiernych, połączone z krótkim
wprowadzeniem
w treść Mszy Świętej danego dnia. Następnie celebrans wzywa do aktu pokuty.
Z kolei recytuje się (lub śpiewa)
starochrześcijański hymn
Chwała
na wysokości Bogu.
Pierwszą część
kończy wypowiedziane przez celebransa wezwanie do
modlitwy.
Chwila milczenia poprzedzająca wygłoszenie oracji przeznaczona jest
dla każdego z uczestników, aby
wyraził w sercu własną, indywidualną prośbę,
zazwyczaj kierowaną do Boga Ojca przez Chrystusa w Duchu
Świętym.
Drugą część, liturgię słowa,
stanowią najpierw czytania wzięte z Pisma Świętego
oraz śpiewany pomiędzy nimi psalm responsoryjny,
który
sprzyja medytacji nad słowem Bożym. Czytanie Ewangelii
stanowi szczyt liturgii słowa,
dlatego obudowane jest
dodatkowymi znakami (m.in. dialogiem z ludem, czasami
okadzeniem i słuchaniem w postawie stojącej).
Ważnym
momentem tej części liturgii mszalnej jest homilia,
łącząca w sobie treści liturgii danego dnia oraz
wskazania życiowe
wynikające z czytań biblijnych.
Krótka chwila milczenia po homilii pozwala na
"zatrzymanie" dla siebie jej istotnych treści.
Tę część Mszy Świętej kończą dwa recytowane
wspólnie teksty: Credo, czyli wyznanie głównych prawd
naszej wiary,
oraz Modlitwa powszechna, zawierająca
wezwania w intencjach Kościoła oraz wspólnoty, także
miejscowej.
Podczas trzeciej części celebracji mszalnej - w
czasie
liturgii eucharystycznej - w
sposób szczególny przez posługę kapłana
uobecnia
się to wszystko, co Chrystus polecił uczniom czynić na
swoją pamiątkę.
Rozpoznajemy to w kolejnych elementach
tejże celebracji, czyli najpierw w przygotowaniu darów,
które staną się Ciałem i Krwią Chrystusa, w
modlitwie nad darami, w całej wielkiej
Modlitwie eucharystycznej
wraz ze słowami konsekracji, w Modlitwie
Pańskiej,
znaku pokoju, łamaniu Chleba
Eucharystycznego i obrzędzie Komunii Świętej.
Czwarta część, czyli obrzędy zakończenia,
zawiera krótkie ogłoszenia (jeśli są konieczne) oraz
kapłańskie pozdrowienie,
błogosławieństwo końcowe i ucałowanie ołtarza.
1/1/2016